Boekentip

Mooie boeken zijn er in overvloed. Maar wat de één verrukt, ontgoochelt de ander. De romanadviesmachine levert vast leuke boekentips op voor jou. Een tip van een buur, een vriend of een collega op het werk, van wie je weet dat zijn of haar smaak aansluit bij de jouwe, is vaak goud waard.

Zullen wij je één van onze vele lievelingen aan de hand doen? Heb je Datumloze dagen van Jeroen Brouwers al gelezen? Een pareltje, een heerlijk boek.

Een man blikt op zijn leven terug, en voelt schaamte om zijn gemankeerde vaderschap. Na de geboorte van zijn ongewilde zoon is hij immers gevlucht. Dat blijft hem parten spelen. Pas laat in hun beider levens, wordt de band tussen vader en zoon aangehaald. Maar dan is de zoon reeds doodziek. Hij heeft nog slechts één beklijvend verzoek aan zijn vader.

Het is een vreselijke gewoonte van ons om een boek altijd eerst op de laatste pagina open te slaan, en deze met uiterste zorg te wikken en te wegen. Bijna alsof wij ons oordeel over een boek uitsluitend van die éne bladzijde af laten hangen. Dat is natuurlijk niet het geval. Het is alleen zo dat wij een auteur, die niet de uiterste zorg besteedt aan de finale pagina van zijn boek, deze slordigheid moeilijk kunnen vergeven. Alsof je een marathon loopt om één kilometer voor de eindstreep op wandelpas over te gaan. De allerlaatste twee zinnen van dit boek luiden:

Door de zwoelhete roodbeschemerde straten, waar niemand iets bijzonders aan me ziet, loop ik hijgend, onbewust mijn passen tellend, tellend doorwaad ik mijn bestaan, naar mijn auto. Als ik de startsleutel omdraai, vult Boccherini het blik waarin ik wegrijd, ik weet niet waarheen.

Is het iets voor jou, denk je? Je vindt het boek in de bib.

Labels: |

0 reacties: