Taal is zeg maar echt mijn ding

Tweehonderdvijftigduizend exemplaren zijn er inmiddels in Nederland verkocht van het boek van Paulien Cornelisse "Taal is zeg maar echt mijn ding". Dat is een gigantisch aantal. In het Nederlandse taalgebied spreekt men al van een bestseller als er tienduizend exemplaren worden verkocht. Vreemd genoeg is Paulien Cornelisse in Vlaanderen zo goed als onbekend. Misschien komt daar nu verandering in, tenminste als televisie echt zoveel impact heeft als wel wordt beweerd. Paulien was namelijk te gast bij Michiel de Vlieger in 'De Laatste Show' en kreeg daar al snel de lachers op de hand. Niet zo vreemd als je weet dat ze ook aan cabaret doet.

Paulien let heel erg op taal en ze luistert heel goed naar wat mensen zeggen. Ze is geen taalpuriste, wat ze een verbaal neuspeuteren vindt (iets wat niet hoort, maar wat je soms per ongeluk toch doet). Haar favoriete Vlaamse woord is vanaf nu 'kotsbeu'. Ze kende al 'kots' en ook wel 'beu', maar in combinatie hoorde ze het voor het eerst in de Laatste show. Ze wil het introduceren in Nederland zodat de Nederlanders voortaan ook kotsbeu van dingen kunnen zijn.

'Bedrijf je sex me x of seks met ks?', vroeg Michiel de Vlieger aan zijn andere gasten. 'Met ks' meende Eugène Bervoets, 'want dat is toch algemeen Nederlands', voegde hij er snel aan toe. 'Ja dat is wel zo', zei Paulien, 'maar ik vind dat het beter is met een x. Seks met ks vind ik rieken naar geslachtsziekte', voegde ze ter verduidelijking toe. 'Ik denk bij se(x)ks nooit aan spelling', zei Michiel De Vlieger. 'Nee, echt niet?', vroeg Paulien verwonderd. Wie haar boek leest zal haar verwondering begrijpen.

|

0 reacties: